Jan Berg

kjuagutt, rocker og seriegründer

et portrett

Kapabel 2023 Innbundet

Jan Harald Berg er en seriegründer som har omsatt for milliarder og solgte livsverket for 460 millioner til Rolls-Royce. Gjennom sin mangslungne karriere har han likevel klart å unngå forsidene i dagsavisene, med unntak for bransjeavisen Skipsrevyen og Dagens Næringsliv.

Han er nå daglig leder av J&F International, der initialene er hentet fra hans eget navn og medgründer Frithjof Hustig. Et av målene deres er å få gjeninnført englandsbåten fra Bergen til Newcastle.

Historien om Jan Berg er heller ikke komplett uten et tilbakeblikk på tiden hans som rocker på 60-tallet, da han var en del av Bergen Beat-fenomenet. Musikken og bandene fra den tiden har han vært med på å gjenopplive som initiativtaker til Bergen Beat Club, der hans flotte sangrøst fortsatt er til glede for mange.

I de siste 14 årene har han slitt mye med clustersmerter, på folkemunne også kjent som selvmordshodepine. Smerten betraktes som en av de verst tenkelige et menneske kan utstå. Heldigvis har han nå fått god hjelp av moderne medisin.

Magne Fonn Hafskor (f. 1963) har vært fast journalist/fotograf i Bergensmagasinet siden oppstarten i 2016. Før det jobbet han i en årrekke som journalist i lokalavisen Åsane Tidende. I de siste årene har han også skrevet flere lange musikerportretter for nettmagasinet Ballade (ballade.no).

Forlag Kapabel

Utgivelsesår 2023