Jakten på tidstyven

Licentia 2015 Innbundet

Jakten på tidstyven består av historier om dagliglivet som ansatt i en offentlig virksomhet, og kunne like gjerne vært fra en privat bedrift. Forfatteren har mer enn 25 års erfaring som elektroingeniør i private og offentlige virksomheter. Temaene strekker seg fra selvutvikling, utfordring av komfortsonen, julebord, skidag og befaring i vinter-Nord-Norge, via reiseregning, de vanskelig hverdagsvalgene, mening med livet i virksomheten og generelt, til lederkabal og omdømmebygging.
Tidstyver finnes overalt i små og store virksomheter. De dukker opp med sine kaffekopper på kontorplasser og møterom. De kan også materialisere seg som datasystemer, arbeidsgrupper, strategikomiteer, møteserier og mye annet. Kommunal- og moderniseringsministeren innledet jakten på tidstyven og har senere selv reist på turné i offentlig forvaltning og delt ut finnerlønn, et diplom og en pose gullpenger, som er omtrent like symbolske som tidstyvene som er fanget.
Når sant skal sies har man knapt tatt en simpel lommetyv mens man har latt «Nokasraneren» gå fri. Ingen er villig til å peke på den store elefanten i rommet, representant for regjeringen, som har gitt i oppdrag å nedlegge adskillige årsverk i mulighetsstudier, kostnadskalkyler, usikkerhetsanalyser og utredninger for deretter å legge prosjektene i skuffen.

Forlag Licentia

Utgivelsesår 2015