Jakten på Bismarck 1941

Tysklands største slagskip

av (forfatter), Paul Wright (illustratør) og Roy Coleman (oversetter).

Ares forl. 2011 Heftet

Boka beskriver hvordan den britiske marinen måtte jakte på det tyske slagskipet Bismarck med alle tilgjengelige ressurser. Den skildrer jakten på slagskipet fram til det blei senket av Royal Navy den 27. mai 1941.

Da det tyske slagskipet Bismarck brøt ut i Nord-Atlanteren i mai 1941 var det en av de aller mest dramatiske hendelsene som skjedde på havet under den andre verdenskrig. Det skjedd i en periode der ressursene til Royal Navy var strukket til det ytterste. Den britiske Home Fleet var helt nødt til å møte dette moderne og kraftige tyske slagskipet, som ble ansett for å være det farligste av alle slagskip i verden. Bismarck og hennes partner Prinz Eugen kjempet mot og senket HMS Hood - Royal Navy stolthet - i slaget i Danmarkstredet - før hun brøt ut i Nord-Atlanteren. Alle tilgjengelige ressurser i Royal Navy ble mobilisert for å finne henne og nedkjempe henne. Hun ble til slutt skadet av et antikt Swordfish-torpedofly, for så å bli senket av slagskipene, krysserne og jagerne til Royal Navy. Færre enn 200 av Bismarcks mannskap på 2000 mann overlevde. Boken er rikt illustrert med kart, malerier, 3D perspektiver og mange fotografier.

Forlag Ares forl.

• "Tsarens kurér - Michel Strogoff" av Jules Verne
  • "Snorre Sturlasons kongesagaer" av Snorre Sturlason
  • "Vredens druer" av John Steinbeck
  • "Robinson Crusoe" av Daniel Defoe
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Stormfulle høyder" av Emily Brontë