Jærske roboter

Nese kunnskapsvekst 2021 Innbundet

Fortellingen om jærske roboter begynte tidlig på 1950 tallet i Frafjord. Unge Ole Molaug fikk noen ville ideer om et «maskinmenneske», som skulle hjelpe til med dreiing i familiens møbelverksted.

Bedriftseier Nils Underhaug sørget i juli 1964 for at Molaug fikk anledning til å konkretisere ideene sine. Deretter fortsatte roboteventyret i Trallefabrikken på Bryne.

Svenske ASEA kjøpte så bedriften Trallfa Robot i siste halvdel av 1980 tallet. Bedriften fikk en god utvikling i sitt nye hjem.

Boka handler om alt som har fulgt i kjølstripa av de ville ideene fra Frafjord.

I en periode ble hver tredje nybil lakkert av en robot fra Bryne. Videre var det på 1980 tallet to konkurende roboter fra Bryne, som kjempet i et globalt marked gjennom hver sin amerikanske lakkeringsaktør.

Boka tar leserne med inn i store bilfabrikker, ut på slagmarken der konkurrenter kjemper innbitt, og leserne blir med på utvikling og produksjon av roboter. Milepælen 10 000 produserte roboter ble markert i 2006.

Innovasjonskraften fra robotvirksomheten fant veien inn i flere andre virksomhetsområder. Jeg nevner kun automasjon innen havbruk og det ledende maskineringsmiljøet som har utviklet seg rundt Bryne.

Leseren vil møte menneskene bak det hele, og vil også. bli med på. den digitale framvekst og utvikling. Digitaliseringen «rammet» både robotvirksomheter og alle oss andre, - med tanke både på. utfordringer og de uendelige mulighetene som lå i dette nye. Slik sett rommer denne robotfortellingen også en overordnet historie om elektronikkens utvikling.

Forlag Nese kunnskapsvekst

Utgivelsesår 2021