Israels Messias

Kolofon 2010 Heftet

Denne boken har til hensikt å vise hvordan kristendommens røtter er å finne i Israels Tanakh. Den inneholder forfatterens egen versjon av de fire evangeliene og med kommentarer til Johannesevangeliet. I tillegg kommer artikler om begrepet Den nye pakt, høytider, Bibelen og mat. Boken avsluttes med en artikkel på engelsk som opprinnelig ble skrevet til forfatterens menighet The congregation of Yahwehs 50-årsjubileum.

Hensikten med boken er å vise hvordan røttene til vår tro er å finne i Israels Tanakh, og å motvirke den antisemittismen som har fulgt den kristne kirke ned gjennom tidene. Dette kan lede til en fornyet forståelse og en høyere verdsetting av Israels folk og dets misjon i dag. Av innholdet: De fire evangeliene: De skriftene vi i dag betrakter som "grunnteksten" er greskspråklige. Den Nye Pakt: Dette begrepet er innen kristenheten hovedsakelig basert på Paulus brever og Hebreerbrevet. Jahves høytider og de hedenske høytider: Kirken har markert sin avstandtagen fra sitt hebraiske opphav ved å forkaste Jahves høytider. Bibelen og mat: Nesten alle kulturer har sine preferanser og tabuer når det gjelder mat og drikke. Røtter: Aukland har vært pastor i the Congregation of Yahweh 34 år.

Forlag Kolofon

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk