Omtale fra forlaget
Frimerket ble oppfunnet i 1840. De første var nøkterne, men etter hvert kom jubileumsmerker og "minnesmerker" over kulturpersoner. Slik er de blitt kulturmerker, som viser hvilke verdier utgiverlandet har. Når merkene reiser internasjonalt, fungerer de som landets visittkort.
Det normale er reklame for eget land. Noen staters frimerker avbilder overhodet som ikon ved alskens anledninger, slik at visittkortet ufrivillig sier: Diktaturstat. Ministater masseproduserer merker som inntektsgivende glansbilder.
Arabiske land reklamerer ikke bare for egen fortreffelighet. De fokuserer på Israels grusomhet, hylder kamp og feirer seier over en aggressor. Merkene er det motsatte av glansbilder: propaganda. De er så tallrike at bakgrunnsstudiet gir god kunnskap om konflikten mellom Israel og naboene. Som visittkort avspeiler merkene ideer og idealer i arabiske land.
Som kontrast har denne boken også med noen normale frimerker, som gir glimt av forholdet til Israel ellers i verden.
Forlag MIFF forlag
Utgivelsesår 2014
Format Heftet
ISBN13 9788299779739
EAN 9788299779739
Serie MIFFs bokserie (3)
Omtalt sted Midtøsten
Språk Bokmål
Sider 350
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket4 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket