Isbjørnen som overlevde alt

historien om Hammerfest byvåpen

Ad Lib forlag 2023 Innbundet

«Hammerfest sitt kjente byvåpen, isbjørn på rød bunn, ble avduket i rådhuset i 1939. Isbjørnen er selve symbolet på Hammerfest. Det er derfor en glede å kunne anbefale boka Isbjørnen som overlevde alt. Historien om Hammerfest byvåpen. Den forteller om en viktig del av vår bys historie og identitet. Her kan du lese om hvordan byvåpenet ble skapt, og hvordan det gjenoppsto etter krigens herjinger. Vi blir også kjent med kunstner og lærer Ole Valle, byvåpenets far.»

Ordfører i Hammerfest, Terje Wikstrøm

«Endelig en bok som presenterer Hammerfest sitt flotte byvåpen og historien bak.»

Per Kristian Olsen, forfatter av Jevnet med jorden. Brenningen av Finnmark og Nord-Troms 1944

Sosialantropolog og forfatter Anne Ellingsen er Ole Valles barnebarn. Hun har tidligere skrevet blant annet en biografi om Odd Nansen og Karis krig. Ti år og flyktning i eget land. Kari Wulffs historie.

Forlag Ad Lib forlag

Utgivelsesår 2023