Irma Salo Jæger

av (illustratør), Caroline Ugelstad (redaktør), Halvard Haugerud (foto), Jens Hamran (foto), Mark Patterson (oversetter), Mike Garner (oversetter) og Henie Onstad kunstsenter (utgiver).

Teknisk industri 2017 Innbundet

Denne boken er utgitt i forbindelse med Irma Salo Jægers utstilling på Henie Onstad Kunstsenter i 2017. Gjennom nyprodusert verksdokumentasjon, kunsthistoriske tekster og intervju med kunstneren gir boken et grundig og helhetlig tilbakeblikk på et av Norges mest betydningsfulle kunstnerskap, som strekker seg fra 1960-tallet og frem til i dag.
Salo Jæger har undersøkt maleriets grunnelementer, form og farge, gjennom hele sin kunstneriske karriere. Sammen med kunstnerkollegaer som Weidemann, Gunnar S. og Sitter bidro hun til å introdusere det abstrakte, modernistiske maleriet til norsk kunstliv. Hun er dessuten kjent for sitt aktive engasjement i kunstpolitikken og var blant kunstnerne som tok initiativ til en egen fagorganisasjon for billedkunstnere på 1970-tallet.
Boken inneholder flere nye tekster. Øystein Sjåstad har undersøkt hvordan Salo Jægers bilder ble mottatt av norske kunstkritikere fra gjennombruddet hennes på begynnelsen 60-tallet og fram til i dag. I tillegg drøfter Sjåstad utviklingen i Salo Jægers billedspråk, i lys av stil- og teoriforbilder som Kandinsky og Albers. Den finske skribenten og kuratoren Timo Valjakka skriver om særegenhetene ved Salo Jægers abstraksjon, sett i lys av hennes maleriske prosess, beviste bruk av kunsthistoriske forbilder og den umiddelbare, sanselige erfaring som oppstår i møte med bildene hennes.
Bredden i materialet som presenteres, gir et unikt innblikk i hvordan Salo Jægers maleriske utrykk har endret og utviklet seg over en periode på nesten 60 år, fra hennes tidligste arbeider i duse jordfarger til arkitektoniske komposisjoner som kontrasterer mellom sjatteringer av rødt og blått, fra slutten av 1980-tallet og frem til i dag.
Irma Salo Jæger (f. 1928) vokste opp i Finland. Hun fullførte en magistergrad i Kunsthistorie i 1953 ved universitetet i Helsinki og tok kunstutdanningen sin ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1954-57) og Statens Kunstakademi i Oslo (1958-60) hvor hun senere var professor.

Forlag Teknisk industri

Utgivelsesår 2017