Internasjonalisering og juridisk metode

særlig om EØS-rettens betydning i norsk rett

av (forfatter) og Are Stenvik (forfatter).

Universitetsforlaget 2009 Heftet

De færreste områder i norsk rett er uberørt av internasjonale rettsregler. Den som skal ta stilling til innholdet av norsk rett, må derfor være i stand til å identifisere de internasjonale normer som har betydning for norsk rett, forstå dem, og avgjøre hvilken betydning de har for rettstilstanden i Norge. Denne boken behandler internasjonaliseringens betydning for hvordan man bør resonnere når en tar stilling til rettsspørsmål.

Denne boken behandler internasjonaliseringens betydning for hvordan vi bør resonnere når vi tar stilling til rettsspørsmål. Det har vært skrevet lite om dette temaet til nå, og boken er derfor aktuell for studenter, juristprofesjonen i sin alminnelighet, og andre som er opptatt av internasjonaliseringens betydning for rettstilstanden i Norge.

«Bokens dualistiske utgangspunkt og velkjente struktur gjør den meget lett tilgjengelig for norske jurister».
«....på kun 160 små sider leverer Arnesen og Stenvik en forbilledlig systematisk og stringent gjennomgang av internasjonaliseringen av norsk rett som også på en rekke punkter gir grunnlag for ettertanke og videre diskusjon. Boken er herved anbefalt».
Halvard Haukeland Fredriksen, Lov og Rett nr. 1-2/10.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2009