Interkulturell pedagogikk som motkraft

i en monokulturell praksis

av (redaktør) og Ingrid Helleve (redaktør).

Fagbokforlaget 2016 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

I en fragmentert flerkulturell verden har pedagogikk en spesiell oppgave. Pedagogikk kan bidra til at mennesker ser hva som er meningsfullt i livet, og hvordan de kan delta konstruktivt i fellesskapet. Hovedbudskapet i denne boken er at interkulturell pedagogikk må være en motkraft til en monokulturell praksis i skole og i barnehage. Intensjonen er å bidra til å endre udemokratiske praksiser som assimilering, segregering og radikalisering. Gjennom teoretiske perspektiver og praktiske eksempler søker denne antologien å drøfte verdier som er grunnleggende i all pedagogisk virksomhet: likeverd, subjektivering, intersubjektivitet, dialog og inkludering. Interkulturell pedagogikk kan derfor bidra til å sette et kritisk søkelys på menneskets eksistensmuligheter og til å hjelpe barn og unge til å se seg selv som unike mennesker som kan bidra til konstruktive forandringer i verden.

Interkulturell pedagogikk som motkraft i en monokulturell praksis kan muligens symboliseres gjennom bildet av en blomstereng slik forsiden viser. Blomstene representerer det gode og vakre i menneskelig mangfold. Hageeiere bruker disse blomstene for å slippe å klippe plenen. Overført til vår sammenheng minner blomsterengen oss om verdien av å ta vare på det menneskelige mangfoldet for å motarbeide standardisering med ekskluderende konsekvenser. Det interkulturelle pedagogiske perspektivet legger dermed et stort ansvar på pedagoger for å endre en monokulturell praksis.
Frédérique Brossard Børhaug er førsteamanuensis i pedagogikk ved NLA Høgskolen. Som sitt spesialfelt har hun interkulturell pedagogikk, med et særlig fokus på antirasistisk pedagogikk (doktoravhandling), kapabilitetstilnærmingen (The Human Development and Capability Approach), Gert Biestas tenkning om subjektet og Emmanuel Lévinas etikk. Hun arbeider også med bruk av etiske dilemmaer i interkulturell undervisning og den didaktiske metoden Values and Knowledge Education.

Ingrid Helleve er professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen. Hun underviser studenter på PPU, Lektorprogrammet og Veilederstudiet. Helleve har jobbet som lærer og rektor på to skoler før hun ble lærerutdanner. I tillegg til mangfold er Helleve også engasjert i forskningsområder som IKT og læring, utdanningsprofesjonalitet for lærere og lærerutdannere og vurdering. Hun er medredaktør for bøkene Førstereisen og Den digitale lærergenerasjonen.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2016

Format Heftet

ISBN13 9788245019315

EAN 9788245019315

Språk Bokmål

Sider 190

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket