Integrasjon av salgskanaler

serviceinnovasjon og strategi

Fagbokforlaget 2010 Heftet

Boken viser at bedrifter fokuserer på produktene og salgskanalene når de lager en strategi, og mangler fokus på serviceinnovasjon. Boken bygger på en undersøkelse av netthandel i Norge. Den viser en rekke konkrete strategier for hvordan bedrifter kan implementere et multikanalperspektiv for å skape bedre tilfredshet, lojalitet og lønnsomhet. Med litteraturliste og stikkordregister.

Kundene handler i flere salgskanaler som bedriftene har opprettet; de er multikanalkunder. Når over 90 % av befolkningen også handler over Internett, blir det enda viktigere å sette kundene eller brukerne i sentrum og skape verdier for dem. Som denne boken viser, setter bedriftene heller produktene eller kanalene i sentrum for strategien sin. De mangler fokus på serviceinnovasjon i strategien, og får ikke utnyttet det potensialet som ligger i å utvikle nettsider som gir høy tilfredshet, lojalitet og lønnsomhet. Boken bygger på den største undersøkelsen av netthandel som er gjort i Norge. Den presenterer resultater og nye mål for netthandel. Blant annet kommer det frem at de fleste kundene i varehandelen er multikanalkunder, og det er de som handler for mest, og er de mest lojale. En sentral konklusjon i boken er at bedriftene ikke må glemme de tradisjonelle kundene, som stort sett handler i den fysiske kanalen, selv om bedriftene oppretter en nettkanal. I et multikanalperspektiv er alle kundetyper like viktige. Boken viser en rekke konkrete strategier for hvordan bedrifter kan implementere et multikanalperspektiv, for å skape bedre tilfredshet, lojalitet og lønnsomhet.
Peder Inge Furseth er innovasjonsforsker ved Handelshøyskolen BI. Han er førsteamanuensis, har doktorgrad i sosiologi og er sosialøkonom. Han leder forskningsprosjektet «Verdidrevet serviceinnovasjon», og har ledet flere NFR-finansierte forskningsprosjekter. Furseth har undervist på lederutviklingskurs innen innovasjonsledelse og forretningsmodeller i Oslo og San Francisco i over 10 år. Furseth på nett: pifurseth.blogspot.com og twitter.com/pifurseth

Forlag Fagbokforlaget