Innovative organisasjoner

fra idé til faktura

av (forfatter), Bjørn Olsen (forfatter) og Hanne Stokvik (forfatter).

Fagbokforlaget 2013 Heftet

Innovative organisasjoner: Fra ide til faktura handler om globalt å skape verdier gjennom ledelse og strategier for kreativitet og innovasjon. Innovasjon uten kreativitet er ikke mulig. Innovasjon og verdiskapning er uløselig forbundet, og kun 1 2 promille av alle nye ideer ender opp som markedssuksess, eller ideer som betaler seg. Dette bør derfor være en klar forutsetning i innovasjonsstrategier som skal fremme verdiskapning.
Det finnes ingen kokebokoppskrift på hvordan organisasjoner kan bli kreative og innovative. Imidlertid kan virksomheter anvende noen grunnleggende prinsipper for å utvikle og fremme kreativitet i organisasjonen. Disse prinsippene blir i denne fagboken diskutert gjennom oppdatert forskning og praksis rundt kreativitet, innovasjon, ledelse og strategi.
Innovative organisasjoner: Fra ide til faktura er svært aktuell for bachelor- og masterstudenter som tar innovasjonsorienterte kurs, og for ansatte og ledere i offentlig og privat næringsliv.
Jon-Arild Johannessen har en Ph.D. fra Stockholms universitet. Han er professor i ledelse ved Markedshøyskolen/Høyskolen Campus Kristiania og Høyskolen i Harstad. Johannessen har vært professor i innovasjon ved Syddanske Universitet i Danmark og professor i Kunnskapsledelse ved Handelshøyskolen BI.
Bjørn Olsen er siviløkonom fra Handelshøgskolen i Bodø, har en MBA fra Brunell University og doktorgrad i entreprenørskap fra NTNU. Han er professor i organisasjon og ledelse, og er i dag dekan ved Handelshøgskolen i Bodø.
Hanne Stokvik har en MsC fra Handelshøgskolen i Bodø, med spesialisering innenfor entreprenørskaps- og innovasjonsledelse, og er i dag doktorgradsstipendiat ved handelshøgskolen. Hennes doktorgradsarbeid er knyttet til innovasjon innenfor et globalisert kunnskapssamfunn.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2013