Innføring i finansteori

Fagbokforlaget 2003 Heftet

Denne boka gir ei innføring i finansteori. Gjennom bokas oppbygging av teori og eksempler får man en forståelse av teorien og praktisk bruk av den. Boka abstraherer fra mange forhold som er viktige i praksis, og ser på forenkla eksempel for å klargjøre lærestoffet. Boka gir en framstilling av struktur og hovedresultat i finansteori og legger vekt på verdisetting, med utgangspunkt i at sikre gevinster er uforenlig med likevekt i finansmarked. Boka er skrevet som lærebok på bachelornivå på universitet og høyskoler. Den bygger opp teorien fra grunnen av, men man vil ha størst utbytte av boka med et tidligere kurs i finans eller mikroøkonomi. Har litteraturliste og register.

Det har skjedd en rivende utvikling av finansteori de siste åra. Denne boka gir ei innføring i denne teorien. Gjennom bokas oppbygging av teori og eksempler får man en forståelse av teorien og praktisk bruk av den. Boka abstraherer fra mange forhold som er viktige i praksis, og ser på forenkla eksempel for å klargjøre lærestoffet. Boka gir en grundig framstilling av struktur og hovedresultat i finansteori og legger vekt på verdisetting, med utgangspunkt i at sikre gevinster er uforenlig med likevekt i finansmarked. Boka inneholder enkle bevis for resultat fordi dette kan bidra til forståelse av finansteoriens tankegang, samtidig som de gir den kritiske leseren en mulighet for å kontrollere påstander. Boka er skrevet som lærebok på bachelornivå på universitet og høyskoler. Den bygger opp teorien fra grunnen av, men man vil ha størst utbytte av boka med et tidligere kurs i finans eller mikroøkonomi. Boka er delt inn i syv deler: I: Noen grunnleggende begrep II: Verdisetting av sikre kontantstrømmer III: Verdisetting av usikre kontantstrømmer IV: Klassisk verdisetting under usikkerhet V: Mer generelle teorier VI: Finansiering VII: Verdisetting av derivat Bjørn Sandvik er førsteamanuensis i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Bergen. I tillegg til finansteori er hovedinteressen hans offentlig økonomi.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2003