Innerå+Bø

av (forfatter), Merete Bø (forfatter), Sune Eriksen (foto), Meritxell Campos Canudas (illustratør) og Carles Puche Rius (illustratør).

Bie media 2016 Innbundet

I Norge har vi råvarer med unike kvaliteter og smaker i verdensklasse. Likevel er vi fortsatt for dårlige til å verdsette rikdommene vi har rundt oss. I denne boka presenterer kokken Kari Innerå, født og oppvokst Innerå gård på Andørja i Troms, de aller beste ingrediensene den norske naturen har å by på, fra kamskjell, sjøkreps og skrei til lam, jordskokk, multer og rabarbra. Hun viser oss hvordan vi kan bruke disse fantastiske råvarene, og setter dem sammen på innovativt, smaksrikt og moderne vis i en rekke fristende oppskrifter.
Merete Bø, vinkelneren og vinskribenten fra Voss, foreslår den perfekt drikke til hver rett i boka, slik at den sanselige og kulinariske opplevelsen blir komplett. Innerå + Bø er en levende reise inn i det norske kjøkkenet. De to jentene tar oss med til hjemstedene sine og mattradisjonene der. Resultatet er et inspirerende manifest av en kokebok.
Kari Innerå driver i dag restauranten BA53 i Bygdø allé i Oslo. Hun er tidligere olympisk mester med kokkelandslaget og nordisk mester i kokkekunst.
Merete Bø er vinjournalist i Dagens Næringsliv og tidligere nordisk mester for vinkelnere. De to møttes da de jobbet på Bagatelle. I 2008 startet de restaurantsuksessen Cru vin og kjøkken sammen.
Bildene i boken er tatt av fotograf Sune Eriksen.
Boken vant Gull i kategorien faktabok voksen under Grafills Årets vakreste bøker 30/3 i 2017, Samt sølv for omslag under samme konkurranse.

Forlag Bie media

Utgivelsesår 2016