Inn i ei ny tid

Nordnorsk forl. 2007 Heftet

Evelyn og familien har opplevd krig, okkupasjon og tvangsevakuering. Nå er krigen over, og de må starte helt på nytt og bygge opp igjen det fienden har rasert. Handlingen i denne gjenreisningstiden utspiller seg i kommunesenteret Talvik i Finnmark. Evelyn har mange tanker og spørsmål, og opplever at de voksne ofte har det travelt med sitt. Dette er den tredje og siste boka om Evelyn.

Eva Strandbu er født i Talvik - nåværende Alta kommune - i 1939. Hun er adjunkt med eksamen fra Tromsø lærerskole i 1964. Senere har hun tatt videreutdanning i pedagogikk, spesialpedagogikk og veiledningspedagogikk. Hun har bodd i Harstad siden 1964, og har arbeidet i skolen i nesten 40 år, de siste årene mest med spesialundervisning. Hun er nå pensjonist. Flyktninger fra nord er en fortsettelse av beretningen om Evelyn og hennes familie som vi første gang møter i Evelyn og de grønne som ble utgitt høsten 2004 av Nordnorsk Forlag. Eva Strandbu har tidligere gitt ut Evelyn og de grønne (2004) og Flyktninger fra nord (2005). Inn i ei ny tid sluttfører beretningen om lille Evelyn og hennes familie som fikk oppleve krig og okkupasjon, tvangsevakuering og gjenoppbyggingen i Nord-Troms og Finnmark etter andre verdenskrig. Handlingen i bind 3 utspiller seg for det meste i Talvik, et kommunesenter i Finnmark i gjenreisningstiden. Forfatteren har høstet både mye oppmerksomhet og anerkjennelse i forbindelse med sitt bokprosjekt. Mange har ventet i spenning på det bebudede siste bind i trilogien, og også denne gang har Strandbu utført solid skrivehåndverk!

Forlag Nordnorsk forl.

Utgivelsesår 2007