Inkludering

perspektiver i barnehagefaglige praksiser

av (redaktør).

Universitetsforlaget 2012 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boka har som mål å vise hva inkludering i dagens barnehager kan være sett i fra ulike perspektiver: politiske, institusjonelle, relasjonelle og etiske. Målgruppen er studenter og lærere på bachelor- og masternivå ved førskole- og lærerutdanningene, og til andre som arbeider i og med barnehage eller har interesse for inkludering. Har register og litteraturlister.

Omtale fra forlaget

Kunnskapsdepartementet har tillagt barnehagen den viktige oppgaven å inkludere alle barn, uavhengig av sosial bakgrunn og funksjonsnivå. Barnehagen har fått ansvar for å sikre god og tidlig hjelp til barn som har behov for særskilt oppfølging.
Boka bidrar til å åpne opp for innsikt i og refleksjon over det komplekset inkludering er sett ut fra ulike perspektiver; politiske, institusjonelle, relasjonelle og etiske.

Forfatterne har fokus på barnehagen i dens mange former. Den belyser både hvordan inkludering gjenfinnes som spor i barnehagens hverdagsliv og hvordan livet i barnehagen er forbundet med det omliggende samfunn og det politiske og institusjonelle landskapet. Dette landskapet er i bevegelse og endring. Bokas hovedanliggende er å utvikle kart som kan få fram hva inkludering kan innebære i dette mangfoldige og foranderlige terrenget.

Bokas redaktør, Anne-Lise Arnesen, er professor på Avd. for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold. De øvrige bidragsyterne er: Julie Allan, Ragnhild Andresen, Tonje Kolle, Ann Sofi Larsen, Eva Simonsen, Kjell Arne Solli og Bente Ulla.

"Barnehagen har makt til å definere hvem som skal betraktes som spesiell" - et enkelt og nydelig sitat tidlig i boka som viser det motsetningsfylte, det tveeggede ved inkludering/ekskludering. Voksnes holdninger har betydning for hvem et barn får mulighet til å bli i barnehagen.
Jeg opplever dette som en viktig og relevant bok. Temperaturen i enkelte av artiklene er svært høy og jeg har opplevd en sterk tilstedeværelse av forfattere ..." (Pedagogisk leder Mona Nicolaysen i Pedagogisk Bokorm 3/2012)

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2012

Format Heftet

ISBN13 9788215019277

EAN 9788215019277

Språk Bokmål

Sider 277

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket