Omtale fra forlaget
Kunnskapsdepartementet har tillagt barnehagen den viktige oppgaven å inkludere alle barn, uavhengig av sosial bakgrunn og funksjonsnivå. Barnehagen har fått ansvar for å sikre god og tidlig hjelp til barn som har behov for særskilt oppfølging.
Boka bidrar til å åpne opp for innsikt i og refleksjon over det komplekset inkludering er sett ut fra ulike perspektiver; politiske, institusjonelle, relasjonelle og etiske.
Forfatterne har fokus på barnehagen i dens mange former. Den belyser både hvordan inkludering gjenfinnes som spor i barnehagens hverdagsliv og hvordan livet i barnehagen er forbundet med det omliggende samfunn og det politiske og institusjonelle landskapet. Dette landskapet er i bevegelse og endring. Bokas hovedanliggende er å utvikle kart som kan få fram hva inkludering kan innebære i dette mangfoldige og foranderlige terrenget.
Bokas redaktør, Anne-Lise Arnesen, er professor på Avd. for lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold. De øvrige bidragsyterne er: Julie Allan, Ragnhild Andresen, Tonje Kolle, Ann Sofi Larsen, Eva Simonsen, Kjell Arne Solli og Bente Ulla.
"Barnehagen har makt til å definere hvem som skal betraktes som spesiell" - et enkelt og nydelig sitat tidlig i boka som viser det motsetningsfylte, det tveeggede ved inkludering/ekskludering. Voksnes holdninger har betydning for hvem et barn får mulighet til å bli i barnehagen.
Jeg opplever dette som en viktig og relevant bok. Temperaturen i enkelte av artiklene er svært høy og jeg har opplevd en sterk tilstedeværelse av forfattere ..." (Pedagogisk leder Mona Nicolaysen i Pedagogisk Bokorm 3/2012)
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2012
Format Heftet
ISBN13 9788215019277
EAN 9788215019277
Språk Bokmål
Sider 277
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket