Ingen sak for en kvinne

i fotsporene til privatetterforsker Mary Reklev

Kagge 2010 Innbundet

Mary Reklev startet Norges første private etterforskningsbyrå sammen med sin politiektemann, Gunnar Reklev, i 1966. I de førti årene Mary drev byrået forble innholdet i sakene stort sett det samme, men måten å etterforske på forandret seg drastisk. Boken gir et innblikk i hvordan det var, og er, å være privatetterforsker. Den går bak myten om et loslitt kontor med fulle askebegre og en halvflaske i skrivebordskuffen, og tar deg med til trivelige lokaler med tepper, planter og en tekopp.

Da privatetterforsker Mary Reklev pensjonerte seg, brant hun arkivet for å bli kvitt sakene hun hadde jobbet med. Det fjernet alle spor til klientene, men ikke sporene klientene hadde satt i henne. Synet av mannen som lå i krampegråt på gulvet, blikket til kvinnen som ble terrorisert av sin mann, fortvilelsen til ingeniøren hun trakk ut av en container, bønnen i øynene til barnet som ikke greide å leve med morens forsikringssvindel lot seg verken viske ut eller brenne opp. Mary Reklev startet Norges første private etterforskningsbyrå sammen med sin politiektemann, Gunnar Reklev, i 1966. I de førti årene Mary drev byrået forble innholdet i sakene stort sett det samme, men måten å etterforske på forandret seg drastisk. Boka gir et innblikk i hvordan det var, og er, å være privatetterforsker, en virkeliglighetens Varg Veum, eller Nancy Drew for å være kjønnsriktig. Den går bak myten om et loslitt kontor med fulle aksebegre og en halvflaske i skrivebordskuffen, og tar deg med til trivelige lokaler med tepper, planter og en tekopp.

Forlag Kagge

• "Grand finale i svindlerbransjen - roman" av Kerstin Ekman
  • "Seksognitti - en fortelling" av Kjell Ola Dahl
  • "Tid for hevn" av John Grisham
  • "Martine - jakten på rettferdighet" av Marianne Vikås
  • "Gåten Belle Gunness - seriemordersken fra Selbu" av Sylvia Elizabeth Shepherd
  • "Jernjomfruen" av A.C. Gjersøe
  • "Lykkeformelen" av Ingrid Berglund