Ingen kommer undan politiken

festskrift til Ebba Wergeland på sekstiårsdagen

av (redaktør).

Transit 2006 Innbundet

Boken er en hyllest til Ebba Wergeland på hennes 60-års dag. Venner og kollegaer med stort geografisk og politisk nedslagsfelt utdyper og diskuterer Ebbas liv og virke på viktige trinn i karrieren. Bidragene er tematisk redigert rundt hovedområdene arbeid og helse, kvinnekamp og palestinasaken.

Denne boka er en flerstemt hyllest i artikler og kunstneriske bidrag til yrkesmedisineren og samfunnsdebattanten Ebba Wergeland i anledning hennes sekstiårsdag, utropt av venner og kollegaer i blanda kor med stort geografisk og politisk nedslagsfelt. Boka rommer til sammen et tredvetalls bidrag som på særegne vis utdyper og diskuterer Ebbas Wergelands liv og virke på viktige trinn i karrieren. Tematisk er bidragene redigert rundt de tre hovedområdene: arbeid og helse, kvinnekamp og palestinasaken. Det er en vital sekstiåring vi møter, som kan skue tilbake på et aktivt liv i en turbulent verden. Ebba har frontet virkeligheten med en frodig blanding av fag og politikk som vitner om et humørfylt og samfunnsengasjert menneske med et dyptsittende "kall" i mer enn én forstand. Dette plurale "kall" har gjort at vi finner Ebba i mange ulike sammenhenger, likevel alltid bærende på dette særlige kjennetegnet: Den evige kampen for det lille mennekset mot overmakta.

Forlag Transit

Utgivelsesår 2006