Ingen grunn til panikk

samtaler om livet, kjærligheten og underholdningsbransjen

Forl. Fremover 2017 Heftet

Det finnes én bransje her i verden, som jeg med mest sannsynlig hundre prosent sikkerhet, kan si; alle som jobber i den både elsker den av hele sitt hjerte - og hater den så sterkt at pistol virker som den enkleste løsningen noen ganger. Jeg snakker selvfølgelig om film- og teaterbransjen. Og grunnen til at profesjonelle yrkesfolk i denne bransjen både elsker og hater den så sterkt, er såre enkel. Elsker, fordi vi som driver med det får penger for å bedrive hobbyen vår og det er verdens beste følelse når du skaper noe som frambringer latter, tårer eller sinne. Men så kommer vi til hatet; De aller fleste av oss er frilansere. Vi lever fra måned til måned. Personlig har jeg vært i situasjoner hvor en måned har blitt femti-seksti tusen, for så å neste måned tjene tre tusen norske kroner. Så vi lever ikke så fett som vanlige arbeidsfolk tror - og vi er i hvert fall ikke rike! Og som om ikke dette er nok til å noen ganger falle inn i en dyp depresjon og begynne med Zoloft og Valium og hoppe ned i brennevinsflaska og bli der, så må vi leve med avslag. Gjerne daglig. Skuespillere får avslag gang på gang, både på teaterskolen, andre skoler og auditions.
Vi som lever av å skrive, produsere og regissere, vi får avslag på alle søknadene vi sender inn, som skal gi oss pengene vi trenger til en produksjon - som igjen setter skuespillerne i jobber. Bransjen går rett og slett ikke rundt, men på en merkelig måte så gjør den det allikevel. Men den er så fordømt uforutsigbar. Hva får oss til å velge å gå inn i den - og verst av alt - bli i den? Dette måtte jeg finne svar på.
Inneholder samtaler med blant andre Roald Rynning, Øystein Runde, Petter Mjøen Westlund, Kim J. Olsen, Jo Saberniak, Øystein Solvang, Morten Rudå, Erik Skøld, med flere...

Forlag Forl. Fremover

Utgivelsesår 2017