Informasjonsteknologi

Fagbokforlaget 1995 Heftet

Bok om teknologi for ledere og interesserte som gjerne vil lære litt mer om utvalgte emner innen den teknologiske utviklingen. Bokens første del drøfter informasjon som ressurs med vekt på avklaring av begrepet informasjon og drøfting av pris på informasjon. Den andre delen avklarer informasjonsteknologi som begrep og beskriver eksempler på bruk av informasjonsteknologi. Tredje del gir en innføring i utvalgte teknologiske områder, mens fjerde del beskriver utvalgte områder for bruk av IT: i markedsføring, helsevesenet, næringslivet, samt barn og IT. Har litteraturliste.

Informasjonsteknologi er en bok om teknologi for ledere og andre interesserte som gjerne vil sette seg inn i utvalgte emner innen den teknologiske utviklingen. Boken har fire deler. Den første delen drøfter informasjon som ressurs med vekt på avklaring av begrepet informasjon og med drøfting av verdi og pris på informasjon. Den andre delen avklarer informasjonsteknologi som begrep og beskriver bruk av informasjonsteknologi. Den tredje delen gir en innføring i utvalgte teknologiske områder som datakommunikasjon, geografiske informasjonssystemer, bildebehandling, multimedia og elektroniske motorveier. Den fjerde delen har overskriften IT-hverdag og beskriver utvalgte områder for bruk av IT inkludert temaet barn og IT. Petter Gottschalk er utdannet siviløkonom fra Tyskland og Master of Science i systemsimulering fra USA. Han har vært forsker ved Papirindustriens Forskningsinstitutt og Gruppen for Ressursstudier, systemsjef ved Alcatel STK, IT sjef og direktør i EB, administrerende direktør i ABB Datakabel, administrerende direktør i Norsk Regnesentral og administrerende direktør i Norsk Informasjonsteknologi. Petter Gottschalk har forelest i teknologiledelse og beslutningsanalyse ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, ved Handelshøyskolen BI og ved Datahøgskolen. Han har vært styreleder i Statens Datasentral, leder av Barneombudets Råd og leder av Regjeringens Prisingsutvalg for offentlig informasjon.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1995