Informasjonsøkonomi

med spesiell vekt på prising av offentlig informasjon

Fagbokforlaget 1995 Heftet

Prising av offentlig informasjon er viktig for publikums adgang til informasjon og berører viktige prinsipper i informasjonspolitikken. Gottschalk mener dagens prisingspraksis er blitt noe tilfeldig og ikke nødvendigvis rasjonell for det offentlige totalt sett. Her gir han en innføring i informasjonsbruk i et økonomisk perspektiv, med spesiell vekt på prising av offentlig informasjon. Forfatteren var lederen for regjeringens prisingsutvalg som skrev NOU nr. 17:1994: "Til informasjonens pris". Med litteraturliste.

Informasjonsøkonomi er et nytt fagområde som fokuserer på bruk av informasjon i samfunnet og i den enkelte virksomhet. Informasjon blir oppfattet svært forskjellig av ulike profesjoner. Journalister, bibliotekarer og informasjonsmedarbeidere er eksempler på profesjonelle som er opptatt av informasjon og informasjonsmateriell som man aktivt går ut med for å informere brukere og publikum. Teknologer og økonomer er eksempler på profesjonelle som er opptatt av informasjon som ressurs som kan hentes frem fra registre og arkiv, gjerne i form av elektronisk informasjon i databaser. Denne boken gir en innføring i informasjonsbruk i et økonomisk perspektiv, med spesiell vekt på prising av offentlig informasjon. Petter Gottschalk er utdannet siviløkonom fra Tyskland og Master of Science i systemsimulering fra USA. Han har vært forsker ved Papirindustriens Forskningsinstitutt og Gruppen for Ressursstudier, systemsjef ved Alcatel STK, IT sjef og direktør i EB, administrerende direktør i ABB Datakabel, administrerende direktør i Norsk Regnesentral og administrerende direktør i Norsk Informasjonsteknologi. Petter Gottschalk har forelest i teknologiledelse og beslutningsanalyse ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, ved Handelshøyskolen BI og ved Datahøgskolen. Han har vært styreleder i Statens Datasentral, leder av Barneombudets Råd og leder av Regjeringens Prisingsutvalg for offentlig informasjon.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1995