Omtale fra forlaget
Det finnes i dag mange gode og forskningsbaserte modeller som gir lærere og skoleledere god veiledning i arbeidet med skoleutvikling. Denne antologien introduserer noen av dem som angår klasseledelse, foreldresamarbeid og skolevegring. Boka handler om skolers arbeid med å iverksette ideer eller modeller for å forbedre organisasjonen. Til syvende og sist handler det naturligvis om at undervisningen i skolen skal forbedres. Men det kan også handle om delmål på veien, som å skape et trygt sosialt miljø på skolen uten mobbing, eller et godt miljø for lærernes profesjonelle utvikling. Hvorfor skal det være så vanskelig? Kan det skyldes at implementering i for stor grad har hvilt på den enkelte lærer? Antologien utfordrer ideen om den individuelle og sterke læreren og skolelederen. Den gir leseren en god oversikt over nytten ved kollektivt utviklingsarbeid og en orientering om den spesifikke kapasiteten som kan behøves ved f.eks. klasseledelse, foreldresamarbeid og skolevegring. Boka er delt inn i en teoretisk del, en praktisk del og et appendiks. Selv om kapitlene i enkelte tilfeller referer til hverandre, er boka bygd opp slik at de ulike kapitlene kan leses hver for seg. Dosent Pål Roland og førsteamanuensis Elsa Westergård har redigert boka. De arbeider ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger, i likhet med bidragsyterne Sigrun K. Ertesvåg, May Irene Furunes, Trude Havik, Unni Vere Midthassel, Janne Støen og Tonje Constance Oterkiil. Ulf Blossing er dosent ved Gøteborgs universitet.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2015
Format Heftet
ISBN13 9788215024721
EAN 9788215024721
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 191
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket