Immunologi og immunologiske teknikker

Fagbokforlaget 2006 Innbundet

Boka er betydelig revidert og utvidet. Først og fremst gjelder dette immunologiske teknikker og analysemetoder som nå behandles grundig i separate kapitler. Kapitlene om basal og klinisk immunologi er oppdatert med ny og vesentlig kunnskap. Dessuten omtales samspillet mellom immunsystemet og det nevroendokrine system i et eget kapittel. Hovedvekten er fortsatt lagt på prinsippene og mekanismene bak utviklingen av immunreaksjoner ved normale og patologiske tilstander. Boka er skrevet for studenter på høgskole- og universitetsnivå med immunologi og immunologiske teknikker på timeplanen

Immunologi er et fagfelt i kontinuerlig utvikling. Forståelsen av immunsystemet og dets virkemåte står sentralt i all forskning knyttet til forsvar mot infeksjonssykdommer, autoimmune sykdommer, allergi, kreft og vaksineproblematikk. I tillegg brukes immunologiske teknikker i økende grad innenfor helt andre fagfelt.
Den nye utgaven er betydelig revidert og utvidet. Først og fremst gjelder dette immunologiske teknikker og analysemetoder som nå behandles grundig i separate kapitler. Kapitlene om basal og klinisk immunologi er oppdatert med ny og vesentlig kunnskap. Dessuten omtales samspillet mellom immunsystemet og det nevroendokrine system i et eget kapittel. Hovedvekten er fortsatt lagt på prinsippene og mekanismene bak utviklingen av immunreaksjoner ved normale og patologiske tilstander.
Boken er skrevet for studenter på høgskole- og universitetsnivå med immunologi og immunologiske teknikker på timeplanen. Det er utarbeidet en CD til forelesere som bruker denne læreboken.
Tor Lea er professor i immunologi/bioteknologi ved Universitetet i Oslo og forsker ved Immunologisk institutt, Rikshospitalet.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2006