Imago mundi

Nürnbergkrøniken som bokkunst

av (forfatter) og Oslo katedralskole (utgiver).

Orfeus 2022 Innbundet

Hva skulle til for å lage verdens med påkostede bok i 1493?
Nürnbergkrøniken fra 1493 er en av verdens vakreste og viktigste bøker. Det flotteste og mest autentisk bevarte eksemplaret finnes i dag ved Oslo katedralskole. Nå avslører det sine hemmeligheter.
Gjennom studier av denne bokens bind, tekstdekor og fargesprakende bilder, avdekker Ernst Bjerke ny kunnskap, ikke bare om Nürnbergkrønikens egen tilblivelse, men om fremveksten av den moderne bokbransjen. Med håndkolorerte tresnitt, illuminerte initialer og et påkostet, dekorert bind, var boken det første kommersielle praktverket som ble utgitt i Europa. Samtidig viste den et bilde av verden - et imago mundi - der også Norge for første gang fikk sin selvfølgelige plass i en trykt bok om verdens historie.

IMAGO MUNDI er en virkelig skatt for bokelskere med sans for historie og kunst. Et kunstverk i seg selv. Vakker, interessant og lærerik om en viktig periode i Europas kulturhistorie. Rikt illustrert, perm trukket i vintage shirting med gullfoliert preg. Smussomslagets innside brettes ut og gjengir det kunstverket Skjelettdansten, av Michael Wolgemut.

Boken inneholder en utfyllende engelsk oversettelse.

Ernst Bjerke (f. 1982) er doktor i vitenskapshistorie fra Universitetet i Oslo og samlingsforvalter ved Christiania Kathedralskoles Bibliothek. Han har skrevet en rekke bøker og artikler om opplysningstidens og romantikkens naturvitenskaper, samt om forskjellige bok- og bibliotekshistoriske emner. Blant de seneste er Bibliotheca Wergelandiana (2020) og, sammen med Victor Plahte Tschudi, Bok. Høydepunkter fra 33 norske boksamlinger (2022)

Parallell tittel Anton Koberger and the finishing of the the Nuremberg Chronicle

Forlag Orfeus

Utgivelsesår 2022