Illustrert klisjéleksikon

et sleivspark til klisjéenes mestere

av (forfatter), Tore Østby (forfatter) og Lars Leth-Olsen (illustratør).

Midt Norge forl. 2000 Innbundet

Forfatterne som selv har bakgrunn som sportsjournalister ironiserer over sportsjournalistenes fattige ordforråd og bruk av klisjéer. Hva sier de egentlig? Boka er et sleivspark til klisjéenes mestere, et oppslagsverk til deg som vil forstå hva de egentlig sier. Forfatterne tar dem på ordet og karikerer utsagn som "Mannen med de fenomenale skruballene", "Han som truet bakrommet" og "Duskedamene". Tolv av Norges største idrettskjendiser forteller hvordan de ble rammet av sportsjournalistikken.

Du er neppe en av dem som flittigst "truer bakrommet", men i denne boka kan du bli kjent med en som gjør det.! I ei bok du garantert aldri har sett maken til får du stifte bekjentskap med de underligste skruer. ILLUSTRERT KLISJÉLEKSIKON er nemlig et oppslagsverk til deg som vil forstå HVA SPORTSJOURNALISTENE EGENTLIG SIER! Deres unike ordforråd blir her illustrert når vi bokstavelig talt tar dem på ordet: Hvordan ser du for eksempel for deg han som var "en stadig trussel mot bakrommet", kampen som ble avgjort med "de fenomenale skruballene", "de lange ballene på vingene", "det amputerte norske forsvaret", "linjemannen som markerte", "han som kom på pallen", eller "den nydelige markkryperen ved stolperota"? I oppslagsverket ILLUSTRERT KLISJÉLEKSIKON får du en dypere innføring i sportens verden, slik at du for eksempel kan ta opp kampen med "pappa ekspert" med fjernkontrollen i TV-stolen! SLEIVSPARK til klisjéenes mestre er et "must" for alle som leser sportssidene i avisene, eller får inn sportsendingene på TV.

Forlag Midt Norge forl.

Utgivelsesår 2000