Ild og vann

fra Norma til Rebekka West

Engelstad 2006 Innbundet

Som 23-åring i 1851, skrev Henrik Ibsen en begeistret anmeldelse av operaforestillingen Norma på Christiania Theater. I boka undersøker forfatteren hvorfor operaforestillingen gjorde så sterkt inntrykk på Ibsen. For å finne svar undersøker forfatteren personlige forutsetninger ved å gå tilbake til Ibsens barndom og ungdom. I tillegg ser han på selve operaforestillingen og konteksten rundt. I bokas siste del skriver forfatteren om hvordan Rosmersholm står i et særlig avhengighetsforhold til Norma. Har litteraturliste.

23 år gammel bodde Henrik Ibsen i Christiania som student. I mai 1851 skrev han en begeistret anmeldelse av operaforestillingen Norma på Christiania Theater. Inntrykkene fra Norma har preget mange av Ibsens skuespill. Aller sterkest har impulsene slått inn i Rosmersholm fra 1886, hele 35 år etter at Ibsen så Norma på scenen. Ivar Havnevik tar leseren med gjennom Ibsens barndom og ungdom for å finne forutsetningene for at problemstillinger og personer i nettopp denne operaen har talt rett til den unge mannen. Mye av det vi visste om ham, blir sett på en ny måte. Stoffet er formidlet slik at enhver som er interessert i Ibsens liv og diktning, kan finne noe for seg. Boken er gjennomillustrert. "Boken er velskrevet, og uten å være omfattende i sidetall, er den rik på opplysninger."

Forlag Engelstad

Utgivelsesår 2006