Ikke alle vil spille bingo

om teori og praksis i demensomsorgen på sykehjem

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Boka tar for seg de utfordringene som demensomsorgen står overfor i forbindelse med den forventede økningen av antall eldre i befolkningen. Ny kunnskap blir stadig utviklet, og forfatteren beskriver betingelser for å lykkes med å iverksette denne i praksis. Boka er beregnet på bachelornivå i helse- og sosialfag, bl.a. for studenter i sykepleie og ergoterapi. Har litteraturliste og stikkordregister.

Boken handler om mennesker med aldersdemens og deres behov for profesjonell omsorg i kommunehelsetjenesten. Andelen eldre har økt sterkt de siste årene, og antallet eldre med aldersdemens øker tilsvarende. Kunnskapsutviklingen i forhold til demenssykdommer er stor både i kvantitet og kvalitet, nasjonalt og internasjonalt. Mange resultater gir klare føringer for diagnostisering, behandling og daglig omsorg. Men det er vanskelig å dra nytte av forskningsbasert kunnskap i miljøer hvor det er færre fagutdannede ansatt. I avdelinger med lav formell og uformell kompetanse, vil rutinene ofte styre. Derfor er også organisasjonskunnskap og kunnskap om endringsprosesser gjennom læring viktige tema. Hensikten med denne boken er nettopp å presentere dokumentert kunnskap av de dementes behov, og presentere et grunnlag for kommunikasjon, pleie og valg av rutiner. Målgruppen er sykepleiestudenter på 3-årig bachelorutdanning og videreutdanninger i eldreomsorgen, i tillegg til helsepersonell som arbeider med eldre og demente. Rita Jakobsen er førstelektor ved Lovisenberg diakonale høgskole i Oslo.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007