Idrettsskader

en illustrert guide til diagnostikk og behandling av skader i forbindelse med idrett og fysisk aktivitet

av (redaktør), Sverre Mæhlum (redaktør), Tommy Bolic (illustratør) og Lill-Ann Prøis (illustratør).

Gazette bok 2006 Innbundet

Boka beskriver hvordan man skal undersøke, behandle og rehabilitere pasienter med akutte skader og belastningsskader, enten de er oppstått under konkurranseidrett på høyt nivå eller gjennom mosjon, lek, friluftsliv og andre former for fysisk aktivitet. Boka er først og fremst skrevet for leger, fysioterapeuter og annet helsepersonell i primærhelsetjenesten. Utøvere, trenere, ledere og andre som vil lære mer om idrettsskader, kan også ha glede av boka. Har register.

"Idrettsskader" i ny utgave: Suksess for norsk bok om idrettsskader På bare noen få måneder forsvant fjorårets nye norske, bok om idrettsskader fra bokhandlernes hyller. Førsteopplaget gikk ut i rekordfart. Nå er boken tilbake i hyllene, og til sommeren kommer den i engelskspråklig utgave. Flere svenske forlag vurderer å få den oversatt og utgitt. - Det er enestående at en enkelttittel med en så liten målgruppe selger så godt når vi snakker om fagbøker, sier markedssjef Hans Petter Yssen hos Norli. Fagbokavdelingen hos Norli i Universitetsgata har merket en interesse for Idrettskadeboka langt utover det vanlige. Yssen er derfor glad for å ha boka i hyllene igjen. Grensesprengende Idrettsskadeboka var i utgangspunktet rettet mot mot leger, fysioterapeuter og annet helsepersonell, men den har også nådd ut til trenere og ledere, og engasjerte (skadde!) utøvere. Det er stor interesse også utenfor landets grenser. Det er svært sjelden norske fagbøker gis ut på det amerikanske markedet, men til sommeren kommer boka i engelsk språkdrakt på det prestisjetunge amerikanske forlaget Human Kinetics, verdens største aktør når det gjelder litteratur om idrett og fysisk aktivitet. Det foreligger planer om å få boka oversatt til blant annet spansk, gresk, koreansk, nederlandsk, fransk, italiensk, potugisisk og tysk. Et "must" som anbefales primærleger Kai Heier, spesialist i allmennmedisin og idrettslege, har anmeldt "Idrettsskader" for Norsk Idrettsmedisin, medlemsbladet til Norsk Idrettsmedisinsk Forening og mener det er en komplett bok og et "must for alle leger og fysioterapeuter". Han anbefaler den spesielt for primærleger. Professor Jon Karlsson, overlege i ortopedi ved Sahlgrenska universitetssykehuset har anmeldt boka for Svensk Idrottsmedicin og rangerer den blant de fremste idrettsmedisinske bøkene på verdensbasis. Karlsson forventer at "Idrettsskader" blir et standardverk i idrettsmedisinen i årene som kommer. Unike illustrasjoner En vesentlig grunn til oppmerksomheten boka har fått, er illustrasjonsmaterialet. "Idrettsskader" inneholder over 300 unike anatomiske fargetegninger, over 160 tegninger av øvelser for rehabilitering, over 130 røntgenbilder og andre bilder vises og forklares. Den medisinske illustratøren Tommy Bolic har høstet mange lovord for tegningene i boka. En moderne, pedagogisk håndbok "Idrettsskader" er skrevet og tilrettelagt av Norges ledende eksperter og utviklet, formgitt og utgitt av Gazette Bok i samarbeid med Norsk idrettsmedisinsk forening. Hensikten med boka er å imøtekomme behovet for en moderne håndbok, som viser hvordan idrettsskader på alle nivåer skal vurderes og behandles. Gazettes ståsted innenfor kommunikasjon og NIFs formål har gitt boka en pedagogisk tilnærming der struktur, oppbygning og visuelt uttrykk er styrt av formålet; å kommunisere forståelig om diagnostikk og behandling av idrettsskader. Om redaktørene Roald Bahr er professor i idrettsmedisin ved Norges idrettshøgskole, hvor han leder Idrettsmedisinsk seksjon og Senter for idrettsskadeforskning. Han er nestleder i Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet og arbeider også som lege ved Toppidrettsenteret. Sverre Mæhlum er medisinsk direktør i Pfizer AS, og var tidligere professor ved Norges idrettshøgskole, sjeflege ved NIMI og medisinsk sjef ved Toppidrettsenteret. Han har vært hovedlege for den norske OL-troppen seks ganger og er medlem av Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. Redaktørene har samlet stoff fra 15 medforfattere, som utgjør eliten i norsk idrettsmedisin.

Forlag Gazette bok

Utgivelsesår 2006