Idrett, politikk og menneskerettigheter

Fagbokforlaget 2021 Heftet

Skal idrettsutøvere kunne fronte politiske saker? Nei, sier de fleste idrettsorganisasjoner, forbund og foreninger. Jo, sier mange andre; det er nettopp som idrettsutøvere - og rollemodeller - at de må bruke ytringsfriheten og stå opp for det som idretten vektlegger som sine viktigste verdier: inkludering, fellesskap, og rettferdighet.
I denne boka undersøker sosiolog Hans Erik Næss de mange utfordrende forbindelsene mellom idrett, politikk og, særlig, menneskerettigheter. Den organiserte idretten tviholder gjerne på en forestilling om at den består av nøytrale, selvstendige og ideelle organisasjoner, men det er mye som tilsier at idrettsorganisasjoner, arrangementer og utøvere i økende grad inntar politiske eller politiserte roller og posisjoner.
Næss viser hvilke omstendigheter som har skapt idrettens posisjon i samfunnet i det 21. århundre, trekker fram en rekke eksempler på hvor komplekst samspillet mellom idrett og politikk har blitt, og fremmer forslag om hvordan aktuelle utfordringer kan håndteres. Boka er både en spennende organisasjonssosiologisk analyse og en engasjert oppfordring til debatt om hva idrettsorganisasjoner, idrettsutøvere og andre med innflytelse kan gjøre for å sikre at idrettens verdier ikke utvannes.
Hans Erik Næss er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon på Høyskolen Kristiania. Han har skrevet en rekke bøker, blant annet Små nøkler, store dører. Invitasjon til sosiologi (2010), Globografi. En kort innføring i flerlokalitetsforskning (2014) og Forbedringsindustrien. Et oppgjør med prestasjonskulturen (2016), og vært medredaktør for Tanker om samfunn (med Kenneth Dahlgren, 2012) og for Merkesteiner i norsk sosiologi (med Willy Pedersen, 2013).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2021