Ideer i norsk psykoterapi

utviklingslinjer og brytninger 1970 - 2000

Unipub forlag 2007 Heftet

Denne boken er et viktig oversiktsverk om sentrale trekk ved norsk psykoterapi, med fyldig navne- og stikkordregister. Men den er like mye en debattbok, fordi den stiller verdispørsmål til fagfolk og ikke minst brukere om hvordan .denne underlige virksomhet som kalles psykoterapi. bør være. .I sine analyser benytter Hjort et omfattende og variert kildemateriale. I tillegg til en grundig gjennomgang av relevant litteratur og en bredt anlagt spørreskjema-undersøkelse blant praktiserende terapeuter, har hun gjennomført inngående intervjuer med noen av de mest toneangivende aktørene innenfor norsk psykoterapi. Som et originalt grep foretar hun også en tilbakeskuende analyse av sine egne profesjonelle erfaringer, fra hun trådte inn som nybegynner i faget og frem til sin nåværende posisjon som erfaren og merittert seniorterapeut. Samlet bidrar de ulike analysene til et nyansert bilde av psykoterapiens utvikling i Norge i den aktuelle 30-års perioden. Arbeidet utgjør en enestående og verdifull idéhistorisk dokumentasjon. På et fagområde hvor det kontinuerlig spilles inn tilsynelatende nye og løfterike idéer og arbeidsmåter, vil Hjorts idéhistoriske analyser kunne bidra til nøkternhet og nødvendig kritisk refleksjon over psykoterapiens grunnlag.. (Geir Høstmark Nielsen, professor i klinisk psykologi, Bergen). Boken er relevant i opplæringen både på grunn- og videreutdanningsnivå for alle profesjoner innen psykisk helsevern. Ikke minst på grunn av den fagpolitiske og etiske vinklingen er den også av interesse for et allment publikum. Haldis Hort er dr. psychol. og spesialist i klinisk psykologi, med erfaring fra de fleste områder innen psykisk helsevern. Hun har skrevet en rekke artikler og bøker, også skjønnlitterært preget, som Historier om sjeler (1993).

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2007