I vår tid

av (forfatter), Peter Magnus (oversetter) og Anderz Eide (oppleser).

Viatone 2018 Lydfil

Selv om Hemingway er mest kjent for romanene sine, ser mange på novellene hans som det ypperste i forfatterskapet. I vår tid ble utgitt i 1925, og var Hemingways første novellesamling og også den første større utgivelsen hans. På samme måte som i de senere verkene bærer den preg av en kort og fortettet skrivestil, og fortellinger som Tredøgns-stormen gir oss de første eksemplene på isbergsteknikken hans, der temaet i teksten trer frem gjennom antydninger og indirekte beskrivelser av følelseslivet. Fortsatt hører den, og flere andre noveller fra samlingen, til Hemingways mest kjente noveller - blant andre Indianerleir, Doktoren og hans kone, Slutten på noe, Katt i regnvær og Store elv med to hjerter. Novellenes temaer kretser om fremmedgjorthet, tap og sorg.

Hemingways største bragd var hans spesielle stil. Hans enkle og økonomiske språkbruk hadde stor gjennomslagskraft, og det ville ha vært vanskelig å forestille seg moderne litteratur uten ham." - James Fenton i forordet til Samlede noveller

Ernest Hemingway har en lett, behagelig og utholdende robusthet. Språket hans er sterkt og atletisk, hverdagslig og friskt, hardt og stilrent; prosaen hans føles nesten som et levende vesen." - Times

Forlag Viatone

Utgivelsesår 2018