I Snorre Sturlasons fotefar

av (forfatter) og Gro Tove Sandsmark (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2007 Innbundet

Boka er en reise i Snorres sagaer, og viser at historien fremdeles er levende i dag. Forfatteren ønsker å aktualisere historien, samtidig som boken kan være med på å styrke båndene mellom Island og Norge.

Boka er en reise i nåtid med Snorre, eller rettere sagt Snorres sagaer, som veiviser. Forfatteren starter ferden sin på Østlandet og drar nordover som Harald Hårfagre gjorde da han ville samle landet. Han oppsøker de historiske stedene, fra Østlandet via Dovre og nordover til Lofoten, før han setter kursen sørover igjen. Ferden går nå via Vestlandet og ender opp i Kvinesdal. Forfatteren vever sammen trådene fra fortid og nåtid og viser at historien fremdeles er levende i nåtiden. Boka har to funksjoner; den holder historien levende gjennom å aktualisere den, og den styrker de historiske båndene mellom Island og Norge. Den er gjennomillustrert med foto fra de historiske stedene, og av menneskene som forfatteren møtte på sin vei. Þorgrímur Gestsson er utdannet lærer og journalist. Han er bosatt i Hafnarfjörður på Island, hvor han arbeider som frilansjournalist. Han har gitt ut seks dokumentariske bøker og laget flere dokumentarprogrammer for islandsk radio. Oversatt av Gro-Tove Sandsmark.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2007