I skyggen av Tirpitz

Nordnorsk forl. 2004 Heftet

Eva bor i Alta sammen med foreldre og søsken, og høsten 1944 har hun vært mest opptatt av at hun skal begynne på skolen. Da det tyske slagskipet Tirpitz gjemmer seg for engelske krigsfly i Kåfjorden, blir det rolige lokalsamfunnet invadert av soldater, fly og krigsskip.

Olga Thomassen Heitmann er igjen bokaktuell med en roman med motiv fra egen oppvekst under andre verdenskrig. I det stille Alta-samfunnet blir freden plutselig brutt av soldater, fly og krigsskip. Tirpitz gjemmer seg for engelske fly i den trange Kåfjorden, og krigens realiteteter kaster lange skygger innover barna og de voksnes mange aktiviteter. 60 år etter evakueringen av Nord-Troms og Finnmark har forfatteren skrevet en gripende beretning om hendelser som aldri får lov til å gå i glemmeboken. Boken lanseres samtidig med et aldri så lite jubileum for 60-årsdagen for at Tirpitz ble senket utenfor Tromsø, 12. november 1944. Så revner himmelen. De røde rakettene tar løs, og luften eksploderer i et inferno av flydur, snatrende mitraljøser fra flyene, bombenedslag og drønnende kanoner både fra sjø og land. Verst er det når kanonene på Tirpitz spiller opp, da eksploderer luften. Eva er så sliten og redd at hun et øyeblikk tenker på å kaste seg ned, gjemme ansiktet mot jorden. Men brorens hikstende pust og tanken på moren jager henne videre, videre. Eva våger ikke å løfte blikket mot himmelen, selv om hun synes flyduren kommer farlig nær bakken. Hun har festet blikket mot jorden, og er som frosset fast i samme stilling mens føttene fører henne automatisk fremover mot bunkeren deres. Olga Thomassen Heitmann er født og bosatt i Alta. Hun debuterte med diktsamlingen Barfrost i 1989, etterfulgt av to nye diktsamlinger Dråper av tid (1991) og Stier i fjell (1994). De to førstnevnte ble utgitt av Nordkalott-Forlaget. Forfatteren har i mange år publisert dikt og fortellinger i Altaposten, Finnmark Dagblad, Finnmarksposten og i tidsskriftene Hammarn og Nordnorsk Magasin. Hun har dessuten hatt tekster i alle utgaver av Altaboka siden 1984. Enkeltstående dikt er blitt publisert i flere sammenhenger, og hun er flittig brukt på møter, jubileer og andre tilstelninger. Hennes forrige roman, Steingjerder, ble lansert høsten 2000.

Forlag Nordnorsk forl.

Utgivelsesår 2004