I skvis

om mellomsjiktet i kunstbyen Oslo

av (forfatter), Monica Holmen (forfatter), Ruben Steinum (forfatter) og Runa Carlsen (forfatter).

OK Book 2018 Heftet

Hvordan kommer Oslo til å forandre seg som kulturby når to svære museer står klare ved vannkanten? En av de få tingene som er sikkert om kunstbyens fremtid, er at flere hundre millioner av Oslo kommunes kulturpenger kommer til å bindes opp til driftsmidler. Samtidig kommer museene til å gjøre kunsten i Oslo mer synlig, og det vil øke publikums forventninger om å møte kunst som er relevant for samfunnet og tiden vi lever i. Det krever et levende kunstfelt i Oslo. En handlingsplan for kunst i Oslo bør ha som et hovedmål å sikre at ny, god, ambisiøs, kritisk, norsk samtidskunst blir fostret, laget, vist frem og spredd. De siste årene har en rekke uavhengige organisasjoner i kunst-Oslo organisert seg for å sikre kunstneres rolle i en by i rivende utvikling. Gode lokaler til atelierer, produksjon og visning av kunst later til å stå øverst på feltets ønskelister for kunstbyen. Rapporten I skvis er bestilt av nettverket Curator Jour Fixe, og sirkler inn på rollen profesjonelle, mellomstore, ikke-kommersielle visningssteder for samtidskunst spiller i kunst- byen.

Forfatter: Emil Flatø, Monica Holmen, Ruben Steinum, Runa Carlsen
Redaktør: Marianne Hultman