I Odins tid

norrøn religion i fornaldersagaene

Saga bok 2010 Innbundet

Boken I Odins tid - Norrøn religion i fornaldersagaene utforsker vikingtidens religion gjennom fornaldersagaene som forteller om helter, konger og vikinger i de skandinaviske land i tiden før kristningen. Mens de klassiske islendingesagaene kjennetegnes ved sin nøkterne realisme, er forn-aldersagaene preget av en sjangerblanding hvor elementer fra utenlandsk, høvisk litteratur er blandet med den norrøne gude- og heltetradisjon. Boken gir en tematisk oversikt over førkristne motiv i fornaldersagaene, og drøfter disse i forhold til andre kilder til norrøn religion. Tittelen I Odins tid er valgt fordi de fleste referansene til norrøn religion dreier seg om Odin, enten som kongelig stamfar eller krigsgud. Jotnene er andre mytiske skikkelser som spiller sentrale roller. I tradisjonen om jotnen Fornjot og hans etterkommere blir jotner opphav til norske småkonger og jarler. Her formidler fornaldersagaene en annen tradisjon enn den som kommer til uttrykk i Snorres Edda. Kvinnelige mytiske vesen som norner, diser, volver og valkyrjer er brukt som modell for flere av sagaenes kvinneskikkelser. Sagaene gir også glimt av førkristne ritualer som seid og blot.

Forlag Saga bok