I kampens hete

og kreften er ennå ikke overvunnet

av (forfatter) og Tore Sæther (medforfatter).

Communicatio forl. 2008 Innbundet

I denne boken forteller håndballspilleren Christian Berge om sitt livs største kamp; kampen mot lymfekreften. Boken viser hvordan den mentale styrken han hadde opparbeidet seg som idrettsmann ble avgjørende i kampen mot sykdommen.

Christian Berge (35) er en av de fremste håndballspillere som Norge har frembragt. Han ble også en av de store stjernene i den tyske bundeliga, den mest krevende håndball-liga i verden. Så, plutselig, i 2004, slår kuler ut på halsen hans, og han må etter hvert innse at det ikke dreier seg om en skade etter et slag mot halsen under en kamp. Han har lymfekreft. Etter det første sjokket, og med den materielle trygghet som arbeidsgiveren bidrar med for spiller og hans lille familie, bestemmer Berge seg for å bruke idrettsmannens psyke i kampen mot sykdommen: Han definerer kreften som en skade; skadet har han vært mange ganger, og igjen kommet seg ut på banen. Christian Berge forteller levende, innsiktsfullt, usentimentalt og galgenhumoristisk om sitt livs kamp, som ikke skulle bli lett. Etter først å ha slått kreften tilbake, trakk han i Flensburg-drakten og spilte. Så slo kreften til igjen. Etter nok en gang å ha bekjempet sykdommen, sto et nytt comeback for tur. Målsettingen om å komme tilbake på håndballbanen ble den viktigste motivasjonsfaktor i kampen mot kreftsykdommen. Christian Berge var den første håndballspiller i Tyskland som ble hedret med en testimonialkamp. Stråling og cellegift greide å slå kreften tilbake. Men denne boken viser også hvordan den mentale styrke som en idrettsmann har opparbeidet, ble en avgjørende faktor i kampen mot sykdommen. Her møter vi en annen side av idrettsbegrepet, og denne innsikten har overføringsverdi til andre arenaer. I dag er Christian Berge ansvarlig trener for eliteserieklubben Elverum Håndball. Boken er skrevet i samarbeid med journalist Tore Sæther.

Forlag Communicatio forl.

Utgivelsesår 2008