I hundre med Hedda

100 treningsøkter for barn og unge i skole og idrettslag

av (forfatter) og Camilla Jødal (illustratør).

Akilles 2008 Heftet

Denne boken er en idébank for trening av barn og unge fra rundt ti år og oppover, i skole og idrettslag. Her finner du over hundre ferdig planlagte treningsøkter. Opplegget bygger på retningslinjene som er fastsatt i Kunnskapsløftet for mellomtrinnet og ungdomstrinnet under felles mål for kroppsøvingsfaget. Boken fokuserer på aktivitetsområdene lek, idrett, friluftsliv, dans og trening av fysiske kvaliteter. Øktene er fordelt i tre hovedkapitler: Ute, ute vinter og inne.

Hedda Berntsen har kartlagt og innhentet ideer og ønsker fra barn og ungdom for å få en god oversikt over hvilke typer aktiviteter som er "i tiden", og som de unge selv har lyst til å bruke energi på. Ett av kravene i Kunnskapsløftet (Reform 06) er at det skal legges vekt på aktiviteter elevene driver med. Her finner du over 100 ferdig planlagte økter for trening av barn i skole og idrettslag. Boken har blitt til med hjelp fra idrettsutøvere, trenere, kroppsøvingslærere og studenter ved Norges idrettshøgskole. Boken er først og fremst en idébank for trening av barn og unge fra ca. ti år og oppover, i skole og idrettslag. Noen av øvelsene krever visse grunnleggende fysiske ferdigheter hos utøveren. Dette er det opp til en kvalifisert kroppsøvingslærer eller trener å vurdere. Hedda Berntsen er utdannet Bachelor of Art fra Middlesbury College, og er for tiden masterstudent i pedagogikk ved UiO. Hun har allsidig idrettserfaring i alpine grener og undervisningserfaring fra skoleverket.

Forlag Akilles

Utgivelsesår 2008