I grenseland mellom lidenskap og galskap?

Tottenhams venner gjennom 35 år

Tottenhams venner 2017 Innbundet

Denne boken retter seg inn mot langt flere enn drøyt 5000 organiserte selvpinere som i dag lever og ånder for «nestenlaget» Tottenham. Den henvender seg også til dem som holder med både større og mindre lag. Historien om én norsk supporterklubb og dens medlemsstokk forteller mye om norsk supporterkultur og norske supporterliv i sin alminnelighet. Ulike britiske lags supportere har langt mer til felles enn de fleste liker å innrømme.
Boken henvender seg også til de mange norske «supporterfruene» og andre som ufrivillig - ofte høyst ufrivillig - har havnet i en situasjon der en fotballklubb utgjør en sentral del av livet deres. Oftest som følge av at de forelsket seg i og ble sammen med en ihuga supporter. Er det i det hele tatt mulig å forstå hva slags lidenskap - eller galskap - det var som traff deres nærmeste midt i planeten? Og kanskje det er noe å lære av andre ofre som har vært utsatt for det samme?

Ifølge Supporterunionen for Britisk Fotball er i dag mer enn 100 000 nordmenn med i en av landets 53 supporterklubber for britiske lag. Slik var det ikke før. Tottenhams Venner hadde sin spede start i 1982. Noen få unge helter prøvde seg på det umulige. Langt på vei klarte de det. Mer eller mindre på egen hånd sørget de for å holde liv i en landsomfattende forening. Dette skjedde fra gutterom, på elevheim og under førstegangstjeneste. Uten organisasjonserfaring og uten noe som helst økonomisk fundament.

Forlag Tottenhams venner

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Norge England

Omtalt person Tottenhams venner Tottenham (fotballklubb)