I disiplinenes grenseland

tverrfaglighet i teori og praksis

av (redaktør), Svein Jentoft (redaktør), Anniken Førde (redaktør) og Jørgen Ole Bærenholdt (redaktør).

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Artiklene i denne boka tar utgangspunkt i den voksende norske og internasjonale diskursen om tverrfaglighet som er motivert av behovet for samarbeid i det postmoderne samfunnet. I boka drøftes det om hvordan begrepet kan forstås relatert til ulike former for tverrfaglighet, og ei rekke vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger relatert til tverrfaglighet blir presentert. Med stikkordsregister.

På mange forskningsområder er samarbeid over disiplingrenser i dag regelen snarere enn unntaket. Den viktigste motivasjonen for å søke tverrfaglig samarbeid er de komplekse og uoversiktlige problemene som kjennetegner det postmoderne samfunnet og som krever løsninger den enkelte disiplin ikke kan bidra med alene. Boken tar utgangspunkt i den voksende norske og internasjonale diskursen om tverrfaglighet som nettopp er motivert av disse utviklingstrekkene. Tverrfaglighet er imidlertid et diffust begrep. Boken drøfter hvordan begrepet kan forstås relatert til ulike former for tverrfaglighet. En rekke sentrale vitenskapeteoretiske og metodologiske problemstillinger relatert til tverrfaglighet blir også presentert. I disiplinenes grenseland demonstreres også hvordan forskningsprosessen mellom disiplinene foregår. Tverrfaglig forskning springer ut av interessen for problemstillinger som sprenger rammen for en disiplin og som derfor fordrer dialog på tvers av fag. Boken byr på mange eksempler på ulike former for tverrfaglige dialoger i praksis. De mange typer utfordringer det bringer med seg å arbeide tverrfaglig, er viet betydelig plass. Boken er skrevet med sikte på studier i tverrfaglige emner på universitets- og høgskolenivå. Også forskere med interesse for tverrfaglige tilnærminger vil finne relevante erfaringer fra tverrfaglige forskningsprosjekter som denne boken også gir mange eksempler på.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007