I am standing here to see

arbeider 1976-2018 = works 1976-2018

av (foto).

Fotografisk forl. 2022 Innbundet

Retrospektiv monografi: Morten M. Løberg

I AM STANDING HERE TO SEE

Morten M. Løberg ( f. 1953) har i år gitt ut boken I AM STANDING HERE TO SEE, et utvalg på nærmere 100 arbeider fra en snart 50 år lang kunstnerkarriere.

Løberg viste bilder på Høstutstillingen første gang i 1979. Han er siden antatt ytterligere to ganger, og er i tillegg antatt på Østlandsutstillingen tre ganger. Han ble tidlig medlem i Forbundet Frie Fotografer, hvor han har vært både juryleder, nestleder og styreleder.

- Jeg har alltid dyrket forenkling og abstraksjon av veldig konkrete motiver. Fotografiets dokumentariske egenskaper og iboende sannhetsgehalt ligger i bunn, men arbeidene mine er ofte utsnitt med et element av fremmedgjøring i seg, sier Løberg.

- Jeg søker å rendyrke fortellingen ved å utelate alle unødvendigheter og slik forhåpentlig bringe betrakteren til ny innsikt - eller til randen av ny innsikt. Bildet trenger ikke gi noe entydig eller endelig svar på spørsmålet det stiller. Selv om motivelementene er konkrete, og ikke minst virkelige og "sanne", ønsker jeg samtidig å fortelle noe om menneskets observasjoner, minne og sårbarhet. Denne visjonen står sentralt i alt mitt arbeid, sier han.

I AM STANDING HERE TO SEE er hans første bok med egne arbeider. Løberg arbeider hovedsaklig i sorthvitt, og alle bildene i boken, som er tatt mellom 1976 og 2018, er i utgangspunktet fotografert på tradisjonell film.

- Det er et materielt nærvær i Løbergs bilder, som gir dem en nøktern saklighet, som jeg oppfatter som bildenes fremste egenskap og kvalitet, skriver professor i kunsthistorie UiO Øivind Storm Bjerke, som har skrevet bokens forord. - Det er en form for saklighet som gir betrakteren mulighet til å arbeide med bildene uten å bli overdøvet av teatrale bildevirkninger, visuell støy som avleder oppmerksomheten, anekdotisk innhold og påtrengende fortelleriver, men tvert i mot oppfordrer til konsentrasjon og fordypelse.

Forlag Fotografisk forl.

Utgivelsesår 2022