I Adrians hus

sangpoesi og viser

Centrum norsk forl. 2007 Innbundet

Innledningsvis forteller forfatteren sin historie som visekunstner. Resten av boken er viet hans egne visetekster, hans musikk til tekster av andre, blant annet Alf Prøysen, Harald Sverdrup og Klaus Hagerup og til slutt gjendiktninger av Robert Burns.

I Adrians hus inneholder mange av de kjæreste visene vi kjenner i norsk visekunst. Alf Cranners tekster, melodier og gjendiktninger er blitt folkeeie gjennom hans mer enn 40-årige karriere som trubadur. I boken skriver Cranner sin personlige visehistorie hvor vi får nære møter med Prøysen, Vreeswijk, Olle Adolpson og andre av hans helter og inspirasjonskilder. Og det er en ydmyk kunstner vi møter. Han forteller om møter med andre kunstnere på en måte som skaper et levende tidsbilde av visekunstens storhetstid. I Adrians hus inneholder Alf Cranners egne viser og hans musikk til tekster av blant andre Alf Prøysen, Harald Sverdrup og Klaus Hagerup. Til slutt presenterer Alf Cranner sine gjendiktninger av Robert Burns og sist men ikke minst, "Din tanke er fri", hans gjendiktning av en tysk middelaldervise.

Forlag Centrum norsk forl.

Utgivelsesår 2007