Hvorfor blir mamma slått?

barn som lever med vold

av (forfatter) og Lene Borgersen (illustratør).

Hertervig forlag 2010 Heftet

Gutten i boka opplever at storebroren slår mora deres akkurat som faren gjorde da de var små. Han synes livet er vanskelig, og på skolen ender han alltid i slåsskamper. Boka forteller om hva det vil si å ha et voldsproblem, hvordan barn som opplever dette kan få hjelp og hvordan man kan hjelpe de voksne. Siste kapittel inneholder øvelser og råd.

En dag kommer Daniel hjem fra skolen og møter mamma og storebror Jens som krangler på kjøkkenet. Det ender med at Jens slår mamma. Igjen ... Akkurat som pappa gjorde da Daniel var liten. Daniel blir redd og vil skaffe hjelp til mamma, men han kjenner ingen han kan ringe til. Daniel er 11 år og synes livet er vanskelig. Han er redd og sint. Egentlig mest redd. Men det er det sinte som synes best. Han havner i slåsskamper på skolen og føler at alle synes han er dum og bare ute etter å gjøre ugang. Boken er skrevet for deg som er ti år og eldre. Den forteller om ting som er vonde og vanskelige å forstå, men også om hvordan man kan få det bedre.

Forlag Hertervig forlag

Serie Fagbøker for barn om psykisk helse