Omtale fra forlaget
Studenter får sin første erfaring med kvalitativ metode gjennom å lese forskning, ikke ved å gjøre forskning selv. Forskning basert på kvalitative metoder er utbredt i profesjonsfaglige studier, og kvalitativ forskning leses av både studenter og profesjonsutøvere. Samtidig er mye usagt om den metodiske fremgangsmåten i kvalitative studier, og de valgene forskere står overfor i en forskningsprosess. Metodekompetanse er derfor viktig, ikke bare for de som selv bruker metodene i egen forskning, men også for de som skal lese, vurdere og ta i bruk slik forskning. Hvordan forstå og vurdere det metodiske grunnlaget i kvalitative forskningsartikler? Hvordan avdekke valgene forskeren har gjort ved å lese forskningsrapporter? Hvordan utvikle kritisk dømmekraft når viktige beslutninger i forskningen er implisitt og innforstått? Boka er skrevet for å gi lesere av kvalitative studier kunnskap og metodebegreper om prosessen som ligger til grunn for den ferdige forskningsteksten. Fokuset er derfor på hvordan man kan spore og vurdere forskningsprosessen når man leser kvalitative studier gjennom utstrakt bruk av eksempler. Eksemplene er særlig hentet fra kvalitativ forskning innen helse- og sosialfag. Hvordan lese kvalitativ forskning? er skrevet for bachelorstudenter i helse- og sosialfag, men kan også egne seg for studenter i andre profesjonsfag. Denne e-boka tilsvarer p-bokas 1. utgave, 1. opplag, utgitt 2014.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2015
Format E-bok
ISBN13 9788202496654
EAN 9788202496654
Språk Bokmål
Sider 207
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket