Hvordan lede sorggrupper?

en håndbok for sorggruppeveiledere

av (forfatter), Iren Johnsen (forfatter), Kari Dyregrov (forfatter) og Jane Ness (illustratør).

Abstrakt 2012 Heftet

Sorggrupper er møtesteder for etterlatte i krise og sorg, hvor de kan møte andre "i samme situasjon", prate om den de har mistet, utveksle opplevelser, erfaringer, råd og informasjon om hvordan de best kan håndtere sin livssituasjon, og ventilere reaksjoner og problemer med noen som "virkelig forstår". Det er krevende å sette sammen sorggrupper, og de er utfordrende å lede, men også meget berikende for den som påtar seg slikt ansvar. Boken har som mål å gi sorggruppeledere, i alle yrkesgrupper og organisasjoner, nødvendig kunnskap til å kunne sette sammen og lede sorggrupper. Boken bygger på forskningsprosjektet "Sorggrupper i Norge", på forfatternes omfattende erfaringer fra eget arbeid med mennesker i krise og sorg, og annen relevant forskning. Boken gir veiledning i oppstart av, rekruttering til og ledelse av sorggrupper. Den inneholder i tillegg konkrete råd til nytte i vanskelige situasjoner og i forhold til utfordringer man møter som sorggruppeleder, blant annet om hvordan man kan legge opp samtalene, behandle konflikter og håndtere ulike mennesketyper. Boken er et resultat av et samarbeid med Senteret for krisepsykologi i Bergen og er skrevet av Atle Dyregrov, Iren Johnsen og Kari Dyregrov. Senteret og forfatterne har vært sentrale aktører i organiseringen og gjennomføringen av sorgarbeid etter 22. juli.

Forlag Abstrakt