Hvordan fremme sosial og emosjonell kompetanse hos barn

av (forfatter) og Karen Anne Okstad (oversetter).

Gyldendal akademisk 2005 Heftet

Hvordan fremme sosial og emosjonell sosial kompetanse hos barn forteller oss hvordan vi kan lage individuelle opplæringsprogram som synliggjør det enkelte barns sosiale og emosjonelle behov. Særlig sentralt står arbeidet med barn som er utsatt sosialt og læringsmessig, enten dette gjelder lærevansker, ADHD, impulsivitet, aggresiv atferd, lese- og skrivevansker eller hyperaktivitet. I boka finner du en rekke konkrete råd og tips for å kunne utvikle slike individuelle opplæringsprogram. Barnets kognitive evner påvirker dets læring. Men like viktig er barnets sosiale ferdigheter og emosjonelle trygghet i forhold til læring. Denne boka viser hvordan lærere og barnehagepersonell . sammen med foreldrene . kan møte barnets kognitive, sosiale og emosjonelle behov.For ved at både foreldre og lærere er involvert i opplæringsprogrammet, forbedres ikke bare atferdsproblemene til det enkelte barn: Hele klassen blir mer samarbeidsvillig og engasjert i skolearbeidet. Slik tjener alle barn på en undervisning som legger vekt på effektive sosiale ferdigheter og problemløsning i tillegg til faglige prestasjoner.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205329829

EAN 9788205329829

Boken er skrevet fra læreren sitt ståsted slik at "vinkelen" blir feil for andre, men det er alikevel en interessant bok. Boken er også rettet mot barn som har adferdsproblemer som ADHD og aggresiv adferd. Jeg hoppet over kapittel 8 da det omtalte de tingene man måtte straffe og det ble veldig lite relevante, i og med at det var rettet mot den barnegruppen.

Hovedtrekkene er her behavourisktiske og kongnetiv opplæring. Jeg liker godt Carolyn Wbster-Stratton og det er mulig at jeg kjøper en av barnebøkene hennes - jeg er nysgjerrig på formidlingen i de i forhold til bøkene for voksne. I motsetning til Jesper Juul - som er et oppkok av egne tanker og ideer, og som er en dyktig formidler med en slett fagmann - er det egene program basert på Carolyn Webster-Stratton klinisk psykolog og professer ved Universitetet i Washington.