Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
I boka blir 15 populære reisemål på fire ulike kontinenter presentert, fra Vietnam og Venezia til Bali, Marokko og Costa Rica. Samtidig handler boka om hvordan masseturismen endrer og ødelegger disse reisemålenes levetid. Den gir et innblikk i hvordan turismeindustrien påvirker våre valg av reisemål, og den handler om hvilket ansvar vi som konsumenter har for å bevare disse stedene. Boka har også et kapittel om utfordringene rundt flytrafikkens påvirkning på miljøet og ser på kjøp av klimakvoter. Har bibliografi.
Omtale fra forlaget
Denne boken går nye veier. Den er både en faktabok og litt roman. I 15 fascinerende kapitler kan du lese om steder som står høyt på de reiselystnes ønskeliste - fra Vietnam og Venezia, via Nordlandskysten til Bali, Marokko og Costa Rica. Men boken går dypere enn dette: Hva er det som truer disse reisemålene? Og er det noe vi kan gjøre for at de ikke skal gå ut på dato? Og, skal vi reise til dem overhodet - eller er vi reisemålenes største fiende? Nytt aktuelt kapittel - Bør vi fortsette å reise? Og hva skjer hvis vi blir hjemme? Arild Molstad er en av landets mest bereiste fotojournalister. I tillegg til utallige artikler i norsk og internasjonal presse, har han en rekke bøker og TV-programmer på samvittigheten, blant annet et TV-program basert på Kenya-kapitlet i denne boken som er vist på BBC World. Arild Molstad er også flittig brukt som rådgiver og foredragsholder om turisme og kulturbevaring, både for norske og internasjonale institusjoner, fra Innovasjon Norge, via National Geographic til Unesco.
Forlag Tellus works publ.
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788299736831
EAN 9788299736831
Språk Bokmål
Sider 270
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
På sitt beste bidrar vår reiselyst til å bevare steder, gi oss større innsikt og toleranse, og støtte opp om lokalsamfunnet. Men på sitt verste - selv om intensjonene kan være gode - kan uansvarlig turisme frarøve reisemål sin naturlige og kulturelle egenart, skape ulikheter og forsterke fordommer.