Hvor er du, mamma kanin?

av (forfatter), Xavier Deneux (illustratør) og Torunn Breilid (oversetter).

Lillebok.no 2012 Kartonert

I Hvor er du, mamma kanin? møter vi lille kanin som ikke kan finne mammaen sin.
Vi blir med ham rundt på gården for å lete, og her møter vi alle de forskjellige dyrene på gården. Er det noen dyr som ser ut som mamma? Her kan man sammenligne både utseende og kjenne hvordan dyrepelsen føles ved å ta på ulike materialer.
Det underliggende temaet for boken er å lære at ting og personer du ikke ser her og nå, allikevel kan eksistere. Adskillelsesangst er en naturlig følelse for barn i perioden mellom 6 og 15 måneder, gjennom å lese boken kan barnet føle litt på denne nifse følelsen, i trygge omgivelser på et voksenfang.

Temaer: Dyrene på gården, likheter og ulikheter, adskillelse, det som man ikke kan se kan finnes

Forlag Lillebok.no

Format Kartonert

For å forstå seg selv, må babyen analysere og definere hva som gjør oss like og hva som gjør at vi er forskjellige. De første sammenligninger babyen gjør er mellom mamma og pappa - som raskt gjenkjennes og kan skilles fra alle andre. I denne boken hjelper vi lille kanin med å lete etter moren sin, og her kan babyen lære om forskjeller og likheter ved å ta i bruk flere sanser samtidig. Her kan vi både se, lytte til og føle på de ulike dyrene vi møter. Båndene mellom dere er allerede så sterke at babyen din ikke vil ta feil av mamma og pappa. Men det er veldig spennende å kjenne på denne følelsen av usikkerhet og tvil gjennom å lese om lille kanins erfaringer.