Hvite løgner / sorte myter

det etniske på modernitetens scene

Unipub forlag og Universitetet i Oslo-Filosofisk 2000 Heftet

Avhandlingen tar for seg stereotypier av det etniske i moderne teater og i modernitetens som epoke. Den demonstrerer at de som konstruerer stereotyper gjør det primært for å skape sin egen identitet, det er stereotypiens funksjon. De historiske stereotypiene forteller derfor mer om de som skapte stereotypiene enn om dem som ble karakterisert. Å avvise stereotypiene fordi de er etnosentriske er ingen god idé. Et bedre alternativ er å gå inn for en selvrefleksiv etnosentrisme: Vi må innrømme at vi har stereotypier, at vi er etnosentriske og at vi ikke kan skyve vår egen kulturelle bakgrunn under det persiske teppet. Boka er en avhandling for graden dr. philos. 2000 ved Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo. Med litteraturliste.

"Hvite løgner / sorte myter" det etniske på modernitetens scene Er det mulig å unngå stereotypiene av det etniske? Og hva kan vi eventuelt bruke dem til? Avhandlingen Hvite løgner/sorte myter . det etniske på modernitetens scene tar for seg stereotypier av det etniske i moderne teater og i modernitetens som epoke. Stereotypiene har en lang historie i Vesten. Allerede 300 år f.Kr. hadde grekerne begynt å kalle alle andre folkeslag enn sitt eget for etniske og barbariske, ord som fremdeles er i bruk og som betyr det samme i dag. Avhandlingen demonstrerer at de som konstruerer stereotyper gjør det primært for å skape sin egen identitet . det er stereotypiens funksjon. De historiske stereotypiene forteller derfor mer om de som skapte stereotypiene enn om dem som ble karakterisert. Å avvise stereotypiene fordi de er etnosentriske er ingen god idé. Anti-etnosentrismen skapte en bølge av politisk korrekthet som førte til akademisk og kunstnerisk handlingslammelse . man er så redd for å si noe galt at man istedenfor tier stille. Et bedre alternativ er å gå inn for en selvrefleksiv etnosentrisme: Vi må innrømme at vi har stereotypier, at vi er etnosentriske og at vi ikke kan skyve vår egen kulturelle bakgrunn under det persiske teppet. Avhandling for graden dr. philos. 2000 Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo

Forlag Unipub forlag Universitetet i Oslo-Filosofisk

Utgivelsesår 2000

Serie Acta Humaniora (82)