Omtale fra forlaget
Boka kan leses som en fagbok både om kvalitative forskningsmetoder og om temaet familieliv, barndom og oppvekst. Vi får presentert sammenhengen mellom teoretisk forståelse, metodiske framgangsmåter og innholdskunnskap. Resultater fra en undersøkelse er uløselig knyttet til hvilke framgangsmåter som er brukt, og det er en utfordring for forskeren å være tydelig på hvordan ens egen teoretiske forståelse blir med inn i forskningen. Forfatterne legger særlig vekt på hvordan de har gått fram i analyseprosessen, og de bruker metodiske tilnærminger som er fortolkende og teoretisk informerte. De fleste kapitlene er basert på utforsking av hverdagslivet, gjerne ved hjelp av et livsformsintervju, gjennom et kulturpsykologisk perspektiv. Temaene som utforskes, er foreldreskap, oppvekst, skoleliv og familieliv, både det «vanlige» og upåfallende og det som vekker bekymring. Boka retter seg mot studenter på helsefaglige, sosialfaglige og samfunnsfaglige utdanninger. Også profesjonsutøvere som møter barn, unge og familier i ulike livssammenhenger, vil ha glede av kunnskapen som kapitlene byr på. Øvrige bidragsytere omtales i boken: Liv Mette Gulbrandsen, Mona-Iren Hauge, Margareta Hydén, Hanne Haavind, Ann Phoenix, Anita Sundnes, Dorte Marie Søndergaard, Oddbjørg Skjær Ulvik.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2019
Format Heftet
ISBN13 9788215029795
EAN 9788215029795
Språk Bokmål Flerspråklig Dansk Svensk
Sider 259
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket