Hva nå USA og Europa?

av (redaktør).

Gyldendal akademisk 2005 Heftet

Boka forsøker å gi et helhetlig bilde av hva som kjennetegner dagens transatlantiske relasjoner og samarbeid. Forholdet mellom USA og Europa er langt mer sammensatt enn tidligere, og boka forsøker å gi svar på hvordan skillene har oppstått, og hvilke følger det kan få. Boka har bidrag av Geir Flikke, Jakub M. Godzimirski, Arne Jon Isachsen, Svein Melby, Morten Bremer Mærli, Tore Nyhamar,Martin Sæter og Henrik Thune. Har litteraturliste.

Er Europa og USA i ferd med å gli fra hverandre? Hvor alvorlige er egentlig uoverensstemmelsene over Atlanteren? Og hvor sannsynlig er det at også denne uoverensstemmelsen vil overvinnes? Uoverensstemmelser over Atlanteren er ikke noe nytt, men det er blitt vanskeligere å forutsi hvordan de kan påvirke transatlantisk samarbeid slik vi kjenner det. Endringer på begge sider av Atlanteren har blant annet ført til at USA sett fra Europa og Europa sett fra USA, er på kollisjonskurs. I denne boken søkes det å gi svar på hvordan slike skiller har oppstått og hvilke følger det kan få. Målet med boken er å gi et mest mulig helhetlig bilde av hva som kjennetegner dagens transatlantiske relasjoner og samarbeid. Forholdet USA og Europa er blitt langt mer sammensatt nå enn tidligere. Blant annet er de ulike reaksjonene i Europa på USAs invasjon i Irak, et eksempel på dette. Dette er en oppdatert og interessevekkende bok som går bak nyhetsdekningens forenklinger, uten å fortape seg i detaljer, men heller å søke nyanser. Boken er både lettlest og tankevekkende. Boken er redigert av statsviter John Kristen Skogan og har bidrag av Geir Flikke, Jakub M. Godzimirski, Arne Jon Isachsen, Svein Melby, Morten Bremer Mærli, Tore Nyhamar,Martin Sæter og Henrik Thune.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2005